DIMENSIUNEA 1 | DOMENIUL DE COMPETENȚĂ
DIMENSIUNEA 1 | DOMENIUL DE COMPETENȚĂ
DIMENSIUNEA 2 | COMPETENȚA 4.1 DISPOZITIVE DE PROTECȚIE
Să protejeze dispozitivele și conținutul digital și să înțeleagă riscurile și amenințările din mediile digitale. Să cunoască măsurile de siguranță și securitate și să acorde atenția cuvenită fiabilității și confidențialității.
DIMENSIUNEA 3 | NIVELURILE DE PERFORMANȚĂ COMPETENȚA 4.1
Nivelul de bază 1
La nivel de bază și cu îndrumare:
Pot să identific modalități simple de a-mi proteja dispozitivele și conținutul digital și să disting riscurile și amenințările simple din mediile digitale.
Pot să aleg măsuri simple de siguranță și securitate și să identific modalități simple de a ține cont de fiabilitate și confidențialitate.
Nivel de bază 2
Atunci când este nevoie, la nivel de bază și cu autonomie și îndrumare adecvată:
Pot să identific modalități simple de a-mi proteja dispozitivele și conținutul digital și să diferențiez riscuri și amenințări simple în mediile digitale.
Pot să urmez măsuri simple de siguranță și securitate.
Pot să identific modalități simple de a ține seama în mod corespunzător de fiabilitate și confidențialitate.
Nivelul intermediar 3
Pe cont propriu și rezolvând probleme simple:
Pot identifica modalități bine definite și de rutină de a-mi proteja dispozitivele și conținutul digital.
Pot diferenția riscurile și amenințările bine definite și de rutină din mediile digitale, și-alege măsuri de siguranță și securitate bine definite și de rutină.
Pot indica unele modalități bine definite și de rutină în a acorda atenția cuvenită fiabilității și confidențialității.
Nivel intermediar 4
În mod independent, în funcție de propriile nevoi și rezolvând probleme bine definite și non-rutiniere:
Pot organiza modalități de protejare a dispozitivelor mele și a conținutului digital, și-diferenția riscurile și amenințările din mediile digitale.
Pot selecta măsuri de siguranță și securitate.
Pot explica modalități de a acorda atenția cuvenită fiabilității și confidențialității.
Nivelul avansat 5
Pentru a-i îndruma pe ceilalți:
Pot aplica diferite modalități de a proteja dispozitivele și conținutul digital, și-diferenția o varietate de riscuri și amenințări în mediile digitale.
Pot aplica măsuri de siguranță și securitate
Pot explica diferite modalități de a ține seama în mod corespunzător de fiabilitate și confidențialitate.
Nivel avansat 6
La un nivel avansat, în funcție de nevoile mele și ale altora și în contexte complexe:
Pot alege cea mai potrivită protecție pentru dispozitive și conținut digital.
Pot discrimina riscurile și amenințările din mediile digitale.-alege cele mai potrivite măsuri de siguranță și securitate.
Pot evalua cele mai potrivite modalități de a ține seama în mod corespunzător de fiabilitate și confidențialitate.
Nivelul înaltă specializare 7
La un nivel de înaltă specializare:
Pot crea soluții la probleme complexe cu o definiție limitată care sunt legate de protecția dispozitivelor și a conținutului digital, de gestionarea riscurilor și amenințărilor, de aplicarea măsurilor de siguranță și securitate, și de fiabilitatea și confidențialitatea în mediile digitale.
Îmi pot integra cunoștințele pentru a contribui la practica și cunoștințele profesionale și pentru a-i îndruma pe alții în protejarea dispozitivelor.
Nivel înaltă specializare 8
La nivelul cel mai avansat și specializat:
Pot crea soluții pentru a rezolva probleme complexe cu mulți factori care interacționează și care sunt legate de protecția dispozitivelor și a conținutului digital, gestionarea riscurilor și amenințărilor, aplicarea măsurilor de siguranță și securitate, precum și fiabilitatea și confidențialitatea în mediile digitale.
Pot propune idei și procese noi în domeniu.
DIMENSIUNEA 4 | EXEMPLE DE CUNOAȘTERE, COMPETENȚE ȘI ATITUDINI | COMPETENȚA 4.1
Cunoștințe
Știe că utilizarea unor parole diferite și puternice pentru diferite servicii online este o modalitate de a atenua efectele negative ale compromiterii unui cont (de exemplu, al unui hacker).
Cunoaște măsurile de protecție a dispozitivelor (de exemplu, parola, amprentele digitale, criptarea) și de a împiedica alte persoane (de exemplu, un hoț, o organizație comercială, o agenție guvernamentală) să aibă acces la toate datele.
Cunoaște importanța actualizării sistemului de operare și a aplicațiilor (de exemplu, a browserului), pentru a remedia vulnerabilitățile de securitate și pentru a proteja împotriva software-ului rău intenționat (de exemplu, malware).
Știe că un firewall blochează anumite tipuri de trafic de rețea, cu scopul de a preveni diferite riscuri de securitate (de ex. de exemplu, autentificarea de la distanță).
Este conștient(ă) de diferitele tipuri de riscuri în mediile digitale, cum ar fi furtul de identitate (de exemplu, cineva comite fraude sau alte infracțiuni folosind datele personale ale unei alte persoane), escrocherii (de exemplu, escrocherii financiare în care victimele sunt păcălite să trimită bani), atacuri malware (de exemplu, ransomware).
Competențe | Abilități
Știe cum să adopte o strategie adecvată de igienă cibernetică în ceea ce privește parolele (de exemplu, selectarea unor parole puternice și greu de ghicit) și gestionarea lor în siguranță (de exemplu, utilizarea unui manager de parole).
Știe cum să instaleze și să activeze programe și servicii de protecție (de exemplu, antivirus, anti-malware, firewall) pentru a păstra conținutul digital și datele personale în condiții de siguranță.
Știe cum să activeze autentificarea cu doi factori, atunci când este disponibilă (de exemplu, utilizând parole cu utilizare unică, OTP, sau coduri împreună cu credențiale de acces).
Știe cum să verifice tipul de date personale pe care o aplicație le accesează pe telefonul mobil și, pe baza acestora, decide dacă o instalează sau nu și configurează setările corespunzătoare.
Este capabil(ă) să cripteze datele sensibile stocate pe un dispozitiv personal sau într-un serviciu de stocare în cloud.
Știe să răspundă în mod corespunzător la o breșă de securitate (adică un incident care are ca rezultat accesul neautorizat la date digitale, aplicații, rețele sau dispozitive, scurgerea de date personale, cum ar fi datele de conectare sau parolele).
Atitudini
Este vigilent(ă) în a nu lăsa nesupravegheate computerele sau dispozitivele mobile în locuri publice (de exemplu, locuri de muncă comune, restaurante, trenuri, bancheta din spate a mașinii).
Evaluează beneficiile și riscurile utilizării tehnicilor de identificare biometrică (de exemplu, amprente digitale, imagini ale feței), deoarece acestea pot afecta siguranța în moduri neintenționate. În cazul în care informațiile biometrice sunt divulgate sau piratate, acestea devin compromise și pot duce la fraudă de identitate.
Dorește să ia în considerare unele comportamente de autoprotecție, cum ar fi să nu utilizeze rețele Wi-fi deschise pentru a face tranzacții financiare sau operațiuni bancare online.
Aceste exemple vor deveni utile celor care sunt responsabili de planificarea și actualizarea programelor de studii și celor care elaborează programe de formare și crează conținut educațional cu DigComp.
DIMENSIUNEA 5 | EXEMPLE DE UTILIZARE A COMPETENȚEI | COMPETENȚA 4.1
Scenariu de angajare: Utilizarea unui cont de Twitter pentru a împărtăși informații despre organizația mea
Nivel avansat 5
Pot proteja contul de Twitter al corporației folosind diferite metode (de exemplu, o parolă puternică, controlul logărilor recente) și le pot arăta noilor colegi cum să facă acest lucru.
Pot detecta riscurile, cum ar fi primirea de tweet-uri și mesaje de la urmăritori cu profiluri false sau încercări de phishing.
Pot aplica măsuri pentru a le evita (de exemplu, controlul setărilor de confidențialitate).
Pot, de asemenea, să-mi ajut colegii să detecteze riscurile și amenințările în timpul utilizării Twitter.
Scenariu de învățare: Utilizarea platformei digitale de învățare a școlii pentru a face schimb de informații pe subiecte de interes
Nivel avansat 5
Pot proteja informațiile, datele și conținutul de pe platforma digitală de învățare a școlii mele (de exemplu, o parolă puternică, controlul intrărilor recente).
Pot detecta diferite riscuri și amenințări atunci când accesez platforma digitală a școlii și pot aplica măsuri pentru a le evita (de exemplu, cum să verific atașamentele cu viruși înainte de a le descărca).
Pot, de asemenea, să îi ajut pe colegii mei să detecteze riscurile și amenințările în timp ce folosesc platforma digitală de învățare pe tabletele lor (de exemplu, controlând cine poate accesa fișierele).
DIMENSIUNEA 2 | COMPETENȚA 4.2 PROTECȚIA DATELOR CU CARACTER PERSONAL ȘI A VIEȚII PRIVATE
Protejarea datelor cu caracter personal și a vieții private în mediile digitale. Să înțeleagă cum să utilizeze și să împărtășească informații de identificare personală, fiind în același timp capabili să se protejeze pe sine și pe alții de daune. Să înțeleagă că serviciile digitale utilizează o "politică de confidențialitate" pentru a informa asupra modului în care sunt utilizate datele personale.
DIMENSIUNEA 3 | NIVELURILE DE PERFORMANȚĂ COMPETENȚA 4.2
Nivelul de bază 1
La nivel de bază și cu îndrumare:
Pot să selectez modalități simple de a-mi proteja datele personale și intimitatea în mediile digitale.
Pot să identific modalități simple de utilizare și partajare a informațiilor de identificare personală, protejându-mă pe mine și pe alții de prejudicii.
Pot să identific declarații simple de politică de confidențialitate cu privire la modul în care sunt utilizate datele personale în cadrul serviciilor digitale.
Nivel de bază 2
Atunci când este nevoie, la nivel de bază, cu autonomie și îndrumare adecvată:
pot să selectez modalități simple de protejare a datelor mele personale și a vieții private în mediile digitale.
Pot să identific modalități simple de utilizare și partajare a informațiilor personale identificabile, protejându-mă pe mine și pe alții de daune.
Pot să identific declarații simple privind politica de confidențialitate a modului în care sunt utilizate datele personale în cadrul serviciilor digitale.
Nivelul intermediar 3
Pe cont propriu și rezolvând probleme simple:
Pot să explic modalități bine definite și obișnuite de protejare a datelor mele personale și a vieții private în mediile digitale și să explic modalități bine definite și obișnuite de utilizare și partajare a informațiilor de identificare personală, protejându-mă pe mine și pe alții de daune.
Pot să indic declarații de politică de confidențialitate bine definite și de rutină privind modul în care sunt utilizate datele personale în cadrul serviciilor digitale.
Nivel intermediar 4
Independent, în funcție de propriile nevoi și rezolvând probleme bine definite și de rutină:
Pot discuta modalități de protejare a datelor mele personale și a confidențialității în mediile digitale.
Pot discuta modalități de utilizare și partajare a informațiilor de identificare personală, protejându-mă pe mine și pe alții de daune.
Pot indica declarațiile de politică de confidențialitate privind modul în care sunt utilizate datele personale în serviciile digitale.
Nivelul avansat 5
Pentru a-i îndruma și pe alții:
Pot aplica diferite modalități de protejare a datelor mele personale și a confidențialității în mediile digitale.
Pot aplica diferite modalități specifice de a împărtăși datele mele în timp ce mă protejez pe mine și pe alții de pericole.
Pot explica declarațiile de politică de confidențialitate privind modul în care sunt utilizate datele personale în serviciile digitale.
Nivel avansat 6
La nivel avansat, în funcție de nevoile mele și ale celorlalți și în contexte complexe:
Pot alege cele mai potrivite moduri de a proteja datele personale și intimitatea în mediile digitale.
Pot evalua cele mai potrivite moduri de a utiliza și de a împărtăși informații personale în timp ce mă protejez pe mine și pe alții de prejudicii.
Pot evalua caracterul adecvat al declarațiilor privind politicile de confidențialitate referitoare la modul în care sunt utilizate datele cu caracter personal.
Nivelul înaltă specializare 7
La nivel de înaltă specializare:
Pot crea soluții la probleme complexe cu definiție limitată care sunt legate de protecția datelor cu caracter personal și a vieții private în mediile digitale, utilizarea și partajarea informațiilor de identificare personală protejându-mă pe mine și pe alții de pericole și politicile de confidențialitate pentru utilizarea datelor mele personale.
Îmi pot integra cunoștințelor pentru a contribui la practica și cunoștințele profesionale și pentru a-i ghida pe alții în protejarea datelor cu caracter personal și a vieții private.
Nivel înaltă specializare 8
La cel mai avansat și specializat nivel:
Pot să creez soluții pentru a rezolva probleme complexe cu mulți factori care interacționează și care sunt legate de protecția datelor personale și a vieții private în mediile digitale, de utilizarea și partajarea informațiilor de identificare personală, protejându-mă pe mine și pe alții de pericole și de politicile de confidențialitate pentru a-mi utiliza datele personale.
Pot propune noi idei și procese în domeniu.
DIMENSIUNEA 4 | EXEMPLE DE CUNOAȘTERE, COMPETENȚE ȘI ATITUDINI | COMPETENȚA 4.2
Cunoștințe
Este conștient(ă) de faptul că identificarea electronică securizată este o caracteristică esențială menită să permită o partajare mai sigură a datelor cu caracter personal cu terți atunci când se efectuează tranzacții în sectorul public și privat.
Știe că "politica de confidențialitate" a unei aplicații sau a unui serviciu ar trebui să explice ce date cu caracter personal colectează (de exemplu, numele, marca dispozitivului, geolocalizarea utilizatorului) și dacă datele sunt partajate cu terți.
Știe că prelucrarea datelor cu caracter personal face obiectul reglementărilor locale, cum ar fi Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) al UE (de exemplu, interacțiunile vocale cu un asistent virtual sunt date cu caracter personal în sensul GDPR și pot expune utilizatorii la anumite riscuri în materie de protecție a datelor, confidențialitate și securitate). (AI)
Competențe | Abilități
Știe cum să identifice mesajele de e-mail suspecte care încearcă să obțină informații sensibile (de exemplu, date personale, identificare bancară) sau care ar putea conține programe malware. Știe că aceste e-mailuri sunt adesea concepute pentru a păcăli persoanele care nu verifică cu atenție și care sunt astfel mai susceptibile la fraudă, conținând erori deliberate care îi împiedică pe cei vigilenți să facă clic pe ele.
Știe cum să aplice măsurile de securitate de bază în plățile online (de exemplu, să nu trimită niciodată o scanare a cardurilor de credit sau să nu dea codul PIN al unui card de debit/plată/credit).
Știe cum să utilizeze identificarea electronică pentru serviciile furnizate de autoritățile publice sau de serviciile publice (de exemplu, completarea fișei fiscale, solicitarea de prestații sociale, solicitarea de certificate) și de sectorul comercial, cum ar fi băncile și serviciile de transport.
Știe cum să utilizeze certificatele digitale achiziționate de la autoritățile de certificare (de exemplu, certificatele digitale de autentificare și de semnătură digitală stocate pe cărțile naționale de identitate).
Atitudini
Evaluează beneficiile și riscurile înainte de a permite terților să prelucreze datele cu caracter personal (de exemplu, recunoaște că un asistent vocal pe un smartphone, care este utilizat pentru a da comenzi unui aspirator robot, ar putea oferi terților - companii, guverne, infractori cibernetici - acces la date). (AI
Are încredere în efectuarea de tranzacții online după ce a luat măsurile de siguranță și securitate adecvate.
Aceste exemple vor deveni utile celor care sunt responsabili de planificarea și actualizarea programelor de studii și celor care elaborează programe de formare și crează conținut educațional cu DigComp.
DIMENSIUNEA 5 | EXEMPLE DE UTILIZARE A COMPETENȚEI | COMPETENȚA 4.2
Scenariu de angajare: Utilizarea unui cont de Twitter pentru a împărtăși informații despre organizația mea
Nivel avansat 6
Sunt capabil(ă) să selectez cea mai potrivită modalitate de a proteja datele personale ale colegilor mei (de exemplu, adresa, numărul de telefon) atunci când împărtășesc conținut digital (de exemplu, o fotografie) pe contul de Twitter al corporației.
Pot face distincția între conținutul digital adecvat și cel inadecvat pentru a-l împărtăși pe contul de Twitter al corporației, astfel încât să nu fie afectată intimitatea mea și a colegilor mei.
Pot să evaluez dacă datele personale sunt utilizate pe contul Twitter corporativ în mod corespunzător, în conformitate cu Legea europeană privind protecția datelor și cu dreptul de a fi uitat.
Pot să fac față situațiilor complexe care pot apărea cu datele personale din organizația mea în timp ce sunt pe Twitter, cum ar fi eliminarea imaginilor sau a numelor pentru a proteja informațiile personale în conformitate cu Legea europeană privind protecția datelor și cu dreptul de a fi uitat.
Scenariu de învățare: Utilizarea platformei digitale de învățare a școlii pentru a împărtăși informații despre subiecte interesate
Nivel avansat 6
Sunt capabil(ă) să selectez cel mai adecvat mod de a-mi proteja datele personale (de exemplu, adresa, numărul de telefon), înainte de a le împărtăși pe platforma digitală a școlii.
Știu să fac distincția între conținutul digital adecvat și cel inadecvat pentru a-l împărtăși pe platforma digitală a școlii mele, astfel încât să nu fie afectată intimitatea mea și a colegilor mei de clasă.
Pot evalua dacă modul în care sunt utilizate datele mele personale pe platforma digitală este adecvat și acceptabil în ceea ce privește drepturile și confidențialitatea mea.
Pot depăși situațiile complexe care pot apărea cu datele mele personale și ale colegilor mei în timp ce sunt pe platforma digitală de educație, cum ar fi faptul că datele personale nu sunt utilizate în conformitate cu "Politica de confidențialitate" a platformei.
DIMENSIUNEA 2 | COMPETENȚA 4.3 PROTEJAREA SĂNĂTĂȚII ȘI A BUNĂSTĂRII
Să poată evita riscurile pentru sănătate și amenințările la adresa bunăstării fizice și psihologice în timpul utilizării tehnologiilor digitale. Să fie capabili să se protejeze pe sine și pe ceilalți de posibilele pericole din mediile digitale (de exemplu, hărțuirea cibernetică). Să fie conștienți de importanța tehnologiilor digitale pentru bunăstarea și incluziunea socială.
DIMENSIUNEA 3 | NIVELURILE DE PERFORMANȚĂ COMPETENȚA 4.3
Nivelul de bază 1
La nivel de bază și cu îndrumare:
Pot să diferențiez modalități simple de evitare a riscurilor pentru sănătate și a amenințărilor la adresa bunăstării fizice și psihologice în timpul utilizării tehnologiilor digitale.
Pot să selectez modalități simple de a mă proteja de posibile pericole în mediile digitale.-să identific tehnologii digitale simple pentru bunăstarea și incluziunea socială.
Nivel de bază 2
La nivelul de bază și cu autonomie și îndrumare adecvată, acolo unde este necesar:
Pot să diferențiez modalități simple de evitare a riscurilor pentru sănătate și a amenințărilor la adresa bunăstării fizice și psihologice în timpul utilizării tehnologiilor digitale.
Pot să selectez modalități simple de a mă proteja de posibile pericole în mediile digitale.
Pot să identific tehnologii digitale simple pentru bunăstare socială și incluziune socială.
Nivelul intermediar 3
Pe cont propriu și rezolvând probleme simple:
Pot explica modalități bine definite și obișnuite de evitare a riscurilor pentru sănătate și a amenințărilor la adresa bunăstării fizice și psihologice în timpul utilizării tehnologiilor digitale.
Pot selecta modalități bine definite și obișnuite de a mă proteja de pericolele din mediile digitale.
Pot identifica tehnologii digitale bine definite și obișnuite pentru bunăstarea socială și incluziunea socială.
Nivel intermediar 4
În mod independent, în funcție de propriile nevoi și rezolvând probleme bine definite și non-rutiniere:
Pot explica modalități de evitare a amenințărilor la adresa sănătății mele fizice și psihologice legate de utilizarea tehnologiei.
Pot selecta modalități de a mă proteja pe mine și pe alții de pericolele din mediile digitale.
Pot discuta despre tehnologiile digitale pentru bunăstare și incluziune socială.
Nivelul avansat 5
Pentru a-i îndruma pe ceilalți:
Pot expune diferite modalități de evitare a riscurilor pentru sănătate și a amenințărilor la adresa bunăstării fizice și psihologice legate de utilizarea tehnologiilor digitale.
Pot aplica diferite modalități de a mă proteja pe mine și pe ceilalți de pericolele din mediile digitale.
Pot expune diferite tehnologii digitale pentru bunăstarea și incluziunea socială.
Nivel avansat 6
La nivel avansat, în funcție de nevoile mele și ale altora și în contexte complexe:
Pot să disting cele mai potrivite modalități de evitare a riscurilor pentru sănătate și a amenințărilor la adresa bunăstării fizice și psihologice în timpul utilizării tehnologiilor digitale.
Pot să aplic cele mai potrivite modalități de a mă proteja pe mine și pe alții de pericolele din mediile digitale.
Pot să folosesc în mod diferit tehnologiile digitale pentru bunăstare socială și incluziune socială.
Nivelul înaltă specializare 7
La un nivel de înaltă specializare:
Pot crea soluții la probleme complexe cu definiție limitată care sunt legate de evitarea riscurilor pentru sănătate și a amenințărilor la adresa bunăstării în timp ce folosesc tehnologiile digitale, de a mă proteja pe mine și pe alții de pericolele din mediile digitale și de utilizarea tehnologiilor digitale pentru bunăstare socială și incluziune socială.
Îmi pot integra cunoștințele pentru a contribui la practica și cunoștințele profesionale și pentru a-i ghida pe alții în protejarea sănătății.
Nivel înaltă specializare 8
La nivelul cel mai avansat și specializat:
Pot crea soluții pentru a rezolva probleme complexe cu mulți factori care interacționează și care sunt legate de evitarea riscurilor pentru sănătate și a amenințărilor la adresa bunăstării în timp ce folosesc tehnologiile digitale, pentru a mă proteja pe mine și pe alții de pericolele din mediile digitale și pentru utilizarea tehnologiilor digitale pentru bunăstarea socială și incluziunea socială.
Pot propune idei și procese noi în domeniu.
DIMENSIUNEA 4 | EXEMPLE DE CUNOAȘTERE, COMPETENȚE ȘI ATITUDINI | COMPETENȚA 4.3
Cunoștințe
Este conștient(ă) de importanța echilibrării utilizării tehnologiilor digitale cu neutilizarea ca opțiune, deoarece mulți factori diferiți din viața digitală pot avea un impact asupra sănătății personale, bunăstării și satisfacției în viață.
Cunoaște semnele dependenței digitale (de exemplu, pierderea controlului, simptome de retragere, reglarea disfuncțională a dispoziției) și că dependența digitală poate provoca daune psihologice și fizice.
Este conștient(ă) de faptul că, pentru multe aplicații digitale de sănătate, nu există proceduri oficiale de autorizare, așa cum se întâmplă în medicina tradițională.
Este conștient(ă) de faptul că unele aplicații de pe dispozitive digitale (de exemplu, smartphone-uri) pot sprijini adoptarea unor comportamente sănătoase prin monitorizarea și alertarea utilizatorului cu privire la stările de sănătate (de exemplu, fizică, emoțională, psihologică). Cu toate acestea, unele acțiuni sau imagini propuse de astfel de aplicații ar putea avea, de asemenea, un impact negativ asupra sănătății fizice sau mentale (de exemplu, vizualizarea unor imagini corporale "idealizate" poate provoca anxietate).
Înțelege că hărțuirea cibernetică este hărțuirea cu ajutorul tehnologiilor digitale (adică un comportament repetat care vizează sperierea, furia sau rușinea celor vizați).
Știe că "efectul de dezinhibiție online" este lipsa de reținere pe care o simte cineva atunci când comunică online în comparație cu comunicarea în persoană. Acest lucru poate duce la o tendință crescută către flaming online (de exemplu, limbaj ofensator, postarea de insulte online) și comportamente inadecvate.
Este conștient(ă) de faptul că grupurile vulnerabile (de exemplu, copiii, persoanele cu abilități sociale scăzute și lipsa de sprijin social în persoană) prezintă un risc mai mare de victimizare în mediile digitale (de exemplu, hărțuirea cibernetică, grooming).
Este conștient(ă) de faptul că instrumentele digitale pot crea noi oportunități de participare în societate pentru grupurile vulnerabile (de exemplu, persoanele în vârstă, persoanele cu nevoi speciale). Cu toate acestea, instrumentele digitale pot contribui, de asemenea, la izolarea sau excluderea celor care nu le folosesc.
Competențe | Abilități
Știe cum să aplice, pentru sine și pentru alții, o varietate de strategii de monitorizare și limitare a utilizării digitale (de exemplu, reguli și acorduri privind orele fără ecran, disponibilitatea întârziată a dispozitivelor pentru copii, instalarea de software de limitare a timpului și de filtrare).
Știe cum să recunoască tehnicile încorporate de experiență a utilizatorului (de exemplu, clickbait, gamification, nudging) concepute pentru a manipula și/sau a slăbi capacitatea de a deține controlul asupra deciziilor (de ex. de exemplu, îi determină pe utilizatori să petreacă mai mult timp în activități online, încurajează consumismul).
Poate aplica și urma strategii de protecție pentru a combate victimizarea online (de exemplu, blocarea primirii de mesaje ulterioare de la expeditor(i), nu reacționează/răspunde, redirecționează sau salvează mesajele ca dovadă pentru procedurile legale, șterge mesajele negative pentru a evita vizualizarea repetată).
Atitudini
Înclinat(ă) să se concentreze asupra bunăstării fizice și psihice și să evite impactul negativ al mediilor digitale (de exemplu, utilizarea excesivă, dependența, comportamentul compulsiv).
Își asumă responsabilitatea de a proteja sănătatea și siguranța personală și colectivă atunci când evaluează efectele produselor și serviciilor medicale și de tip medical online, deoarece internetul este inundat de informații false și potențial periculoase despre sănătate.
Se ferește de fiabilitatea recomandărilor (de exemplu, sunt ele făcute de o sursă de încredere) și de intențiile acestora (de exemplu, ajută cu adevărat utilizatorul vs. încurajează utilizarea dispozitivului mai mult pentru a fi expus la publicitate).
Aceste exemple vor deveni utile celor care sunt responsabili de planificarea și actualizarea programelor de studii și celor care elaborează programe de formare și crează conținut educațional cu DigComp.
DIMENSIUNEA 5 | EXEMPLE DE UTILIZARE A COMPETENȚEI | COMPETENȚA 4.3
Scenariu de angajare: Utilizarea unui cont de Twitter pentru a împărtăși informații despre organizația mea
Nivel de înaltă specializare 7
Pot crea o campanie digitală despre posibilele pericole pentru sănătate legate de utilizarea Twitter din motive profesionale (de exemplu, hărțuire, dependențe, bunăstare fizică), care poate fi împărtășită și utilizată de alți colegi și profesioniști pe smartphone-urile sau tabletele lor.
Scenariu de învățare: Utilizarea platformei digitale de învățare a școlii pentru a împărtăși informații pe teme de interes
Nivelul 7 de înaltă specializare
Pot crea un blog despre hărțuirea cibernetică și excluziunea socială pentru platforma digitală de învățare a școlii mele, care să îi ajute pe colegii mei să recunoască și să facă față violenței în mediile digitale.
DIMENSIUNEA 2 | COMPETENȚA 4.4 PROTEJAREA MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR
Să fie conștienți de impactul tehnologiilor digitale și de utilizarea acestora asupra mediului.
Nivelul de bază 1
Atunci când sunt la nivel de bază și cu îndrumare:
Pot recunoaște impactul simplu al tehnologiilor digitale asupra mediului și al utilizării acestora.
Nivel de bază 2
Atunci când sunt la nivel de bază și cu autonomie și îndrumare adecvată, dacă este necesar:
Pot recunoaște impactul simplu al tehnologiilor digitale asupra mediului și al utilizării acestora.
Nivelul intermediar 3
Pe cont propriu și rezolvând probleme simple:
Pot indica impactul bine definit și obișnuit al tehnologiilor digitale asupra mediului și al utilizării acestora.
Nivel intermediar 4
În mod independent, în funcție de propriile nevoi și rezolvând probleme bine definite și de rutină:
Pot discuta modalități de protejare a mediului de impactul tehnologiilor digitale și de utilizarea acestora.
Nivelul avansat 5
Pe lângă îndrumarea altora:
Pot arăta diferite modalități de protejare a mediului de impactul tehnologiilor digitale și de utilizarea acestora.
Nivel avansat 6
La nivel avansat, în funcție de nevoile mele și ale celorlalți și în contexte complexe:
Pot alege cele mai potrivite soluții pentru a proteja mediul de impactul tehnologiilor digitale și de utilizarea lor.
Nivelul înaltă specializare 7
La nivel de înaltă specializare:
Pot crea soluții la probleme complexe cu definiție limitată care au legătură cu protejarea mediului de impactul tehnologiilor digitale și de utilizarea lor.
Pot să-mi integrez cunoștințele pentru a contribui la practica și cunoștințele profesionale și să îi îndrum pe alții în protejarea mediului.
Nivel înaltă specializare 8
La nivelul cel mai avansat și specializat:
Pot crea soluții pentru rezolvarea unor probleme complexe cu mulți factori care interacționează și care sunt legate de protejarea mediului de impactul tehnologiilor digitale și de utilizarea acestora.
Pot propune idei și procese noi în domeniu.
DIMENSIUNEA 4 | EXEMPLE DE CUNOAȘTERE, COMPETENȚE ȘI ATITUDINI | COMPETENȚA 4.4
Cunoștințe
Conștient(ă) de impactul asupra mediului al practicilor digitale de zi cu zi (de exemplu, streamingul video care se bazează pe transferul de date) și de faptul că acest impact este compus din consumul de energie și emisiile de dioxid de carbon provenite de la dispozitive, infrastructura de rețea și centrele de date.
Conștient(ă) de impactul asupra mediului al fabricării dispozitivelor digitale și a bateriilor (de exemplu, poluarea și produsele secundare toxice, consumul de energie) și de faptul că, la sfârșitul vieții lor, aceste dispozitive trebuie eliminate în mod corespunzător pentru a minimiza impactul lor asupra mediului și pentru a permite reutilizarea componentelor rare și scumpe și a resurselor naturale.
Este conștient(ă) de faptul că unele componente ale dispozitivelor electronice și digitale pot fi înlocuite pentru a le prelungi durata de viață sau performanța, însă unele pot fi proiectate intenționat pentru a nu mai funcționa corect după o anumită perioadă (obsolescență planificată).
Cunoaște comportamentele "verzi" pe care trebuie să le urmeze atunci când cumpără dispozitive digitale, de exemplu, alege produse cu un consum mai mic de energie în timpul utilizării și în stand-by, mai puțin poluante (produse mai ușor de demontat și de reciclat) și mai puțin toxice (utilizarea limitată a substanțelor dăunătoare pentru mediu și sănătate).
Știe că practicile de comerț electronic, cum ar fi achiziționarea și livrarea de bunuri fizice, au un impact asupra mediului (de exemplu, amprenta de carbon a transportului, generarea de deșeuri).
Este conștient(ă) de faptul că tehnologiile digitale (inclusiv cele bazate pe inteligența artificială) pot contribui la eficiența energetică, de exemplu prin monitorizarea necesarului de încălzire la domiciliu și optimizarea gestionării acesteia.
Conștient(ă) de faptul că anumite activități (de exemplu, antrenarea inteligenței artificiale și producerea de criptomonede precum Bitcoin) sunt procese care consumă multe resurse în ceea ce privește datele și puterea de calcul. Prin urmare, consumul de energie poate fi ridicat, ceea ce poate avea, de asemenea, un impact ridicat asupra mediului. (AI)
Competențe | Abilități
Știe cum să aplice strategii low-tech eficiente pentru protejarea mediului, de exemplu, închiderea dispozitivelor și deconectarea Wi-fi, neimprimarea documentelor, repararea și înlocuirea componentelor pentru a evita înlocuirea inutilă a dispozitivelor digitale.
Știe cum să reducă consumul de energie al dispozitivelor și serviciilor utilizate, de exemplu, modificarea setărilor de calitate ale serviciilor de streaming video, utilizarea Wi-fi în locul conectivității de date atunci când se află acasă, închiderea aplicațiilor, optimizarea atașamentelor de e-mail).
Știe cum să utilizeze instrumentele digitale pentru a îmbunătăți impactul social și de mediu al propriului comportament de consum (de exemplu, căutând produse locale, căutând oferte colective și opțiuni de utilizare în comun a mașinii pentru transport).
Atitudini
Caută modalități prin care tehnologiile digitale ar putea contribui la un mod de viață și de consum care să respecte durabilitatea societății umane și a mediului natural.
Caută informații privind impactul tehnologiei asupra mediului pentru a influența propriul comportament și pe cel al altora (de exemplu, prieteni și familie) pentru a fi mai eco-responsabili în practicile lor digitale.
Ia în considerare impactul global al produsului asupra planetei atunci când alege mijloacele digitale în locul produselor fizice, de exemplu, citirea unei cărți online nu necesită hârtie și, prin urmare, costurile de transport sunt reduse; cu toate acestea, ar trebui să se ia în considerare dispozitivele digitale, inclusiv componenta toxică și energia necesară pentru a fi încărcate.
Ia în considerare consecințele etice ale sistemelor de inteligență artificială pe tot parcursul ciclului lor de viață: acestea includ atât impactul asupra mediului (consecințele asupra mediului ale producției de dispozitive și servicii digitale), cât și impactul asupra societății, de exemplu, platformizarea muncii și gestionarea algoritmică care poate reprima viața privată sau drepturile lucrătorilor; utilizarea forței de muncă cu costuri reduse pentru etichetarea imaginilor în vederea antrenării sistemelor de inteligență artificială. (IA)
Aceste exemple vor deveni utile celor care sunt responsabili de planificarea și actualizarea programelor de studii și celor care elaborează programe de formare și crează conținut educațional cu DigComp.
DIMENSIUNEA 5 | EXEMPLE DE UTILIZARE A COMPETENȚEI | COMPETENȚA 4.4
Scenariu de angajare: Utilizarea unui cont de Twitter pentru a împărtăși informații despre organizația mea
Nivelul 8 de înaltă specializare
Pot crea un videoclip ilustrat care să răspundă la întrebări privind utilizarea durabilă a dispozitivelor digitale în organizațiile din sectorul meu, pentru a fi distribuit pe Twitter și pentru a fi utilizat de către personal și de către alți profesioniști din sector.
Scenariu de învățare: Utilizarea platformei digitale de învățare a școlii pentru a împărtăși informații pe teme interesate
Nivel de specializare ridicat 8
Pot crea o nouă carte electronică care să răspundă la întrebări privind utilizarea durabilă a dispozitivelor digitale la școală și acasă și să o partajez pe platforma digitală de învățare a școlii mele, pentru a fi utilizată de alți colegi de școală și de familiile acestora.