DIMENSIUNEA 1 | DOMENIUL DE COMPETENȚĂ
DIMENSIUNEA 1 | DOMENIUL DE COMPETENȚĂ
DIMENSIUNEA 2 | COMPETENȚA 2.1 INTERACȚIUNEA PRIN INTERMEDIUL TEHNOLOGIILOR DIGITALE
Să interacționeze prin intermediul unei varietăți de tehnologii digitale și să înțeleagă mijloacele de comunicare digitală adecvate pentru un anumit context.
DIMENSIUNEA 3 | NIVELURILE DE PERFORMANȚĂ COMPETENȚA 2.1
Nivelul de bază 1
Cu îndrumare:
Pot să selectez tehnologii digitale simple pentru a interacționa.
Pot să identific mijloace simple de comunicare adecvate pentru un anumit context.
Nivel de bază 2
Cu autonomie și îndrumare adecvată, dacă este necesar, pot:
Pot să selectez tehnologii digitale simple pentru a interacționa
Pot să identific mijloace simple de comunicare adecvate pentru un anumit context.
Nivelul intermediar 3
Pe cont propriu și rezolvând probleme simple:
Pot să realizez interacțiuni bine definite și de rutină cu tehnologiile digitale.
Pot să selectez mijloace de comunicare digitală adecvate, bine definite și de rutină, pentru un context dat.
Nivel intermediar 4
În mod independent, în funcție de propriile nevoi și rezolvând probleme bine definite și non-rutiniere:
Pot să selectez o varietate de tehnologii digitale pentru a interacționa.
Pot să selectez o varietate de mijloace de comunicare digitală adecvate pentru un context dat.
Nivelul avansat 5
Pe lângă faptul că îi îndrum pe alții:
Pot să utilizez o varietate de tehnologii digitale pentru a interacționa.
Pot să arăt altora cele mai potrivite mijloace de comunicare digitală pentru un context dat.
Nivel avansat 6
La nivel avansat, în funcție de nevoile mele și ale altora și în contexte complexe:
Pot să adaptez o varietate de tehnologii digitale pentru cea mai potrivită interacțiune.
Pot să adaptez cele mai potrivite mijloace de comunicare pentru un context dat.
Nivelul înaltă specializare 7
La un nivel de înaltă specializare:
Pot să creez soluții la probleme complexe cu o definiție limitată care sunt legate de interacțiunea prin intermediul tehnologiilor digitale și al mijloacelor de comunicare digitală.
Pot să-mi integrez cunoștințele pentru a contribui la practicile și cunoștințele profesionale și pentru a-i ghida pe alții în interacțiunea prin intermediul tehnologiilor digitale.
Nivel înaltă specializare 8
La cel mai avansat și specializat nivel:
Pot să creez soluții pentru a rezolva probleme complexe cu mulți factori de interacțiune care sunt legate de interacțiunea prin intermediul tehnologiilor digitale și al mijloacelor de comunicare digitală
Pot să propun idei și procese noi în domeniu.
DIMENSIUNEA 4 | EXEMPLE DE CUNOAȘTERE, COMPETENȚE ȘI ATITUDINI | COMPETENȚA 2.1
Cunoștințe
Știe că multe servicii de comunicare (de exemplu, mesageria instantanee) și mediile sociale sunt gratuite, deoarece sunt parțial plătite prin publicitate și monetizarea datelor utilizatorilor.
Este conștient(ă) de faptul că multe servicii de comunicare și medii digitale (de exemplu, mediile sociale) utilizează mecanisme precum nudging, gamification și manipulare pentru a influența comportamentul utilizatorilor.
Conștient(ă) de faptul că instrumentele și serviciile de comunicare (de exemplu, telefon, e-mail, videoconferință, rețea socială, podcast) sunt adecvate în anumite circumstanțe (de exemplu, sincron, asincron), în funcție de public, context și scopul comunicării. Conștientizează faptul că unele instrumente și servicii oferă, de asemenea, o declarație de accesibilitate. (DA)
Conștientizează necesitatea de a formula mesaje în mediile digitale astfel încât acestea să fie ușor de înțeles de către publicul vizat sau de către destinatar.
Competențe | Abilități
Știe cum să utilizeze o varietate de funcții de videoconferință (de exemplu, moderarea unei sesiuni, înregistrarea audio și video).
Este capabil(ă) să realizeze o comunicare eficientă în mod asincron (nesimultan) utilizând instrumente digitale (de exemplu, pentru raportare și informare, schimbul de idei, oferirea de feedback și sfaturi, programarea de întâlniri, comunicarea etapelor importante). (RW)
Știe cum să utilizeze instrumentele digitale pentru comunicarea informală cu colegii în vederea dezvoltării și menținerii relațiilor sociale (de exemplu, pentru a reproduce conversații precum cele din timpul pauzelor de cafea față în față). (RW)
Știe cum să identifice semnele care indică dacă se comunică cu un om sau cu un agent conversațional bazat pe inteligență artificială (de exemplu, atunci când se utilizează chatbots bazate pe text sau voce). (AI)
Este capabil(ă) să interacționeze și să ofere feedback sistemului de inteligență artificială (de exemplu, prin acordarea de calificative, aprecieri, etichete la conținutul online) pentru a influența ceea ce acesta recomandă în continuare (de exemplu, pentru a obține mai multe recomandări privind filme similare care i-au plăcut utilizatorului anterior). (AI)
Ia în considerare necesitatea de a echilibra activitățile de comunicare asincrone și sincrone (de exemplu, pentru a reduce la minimum oboseala de videoconferință, pentru a respecta timpul și orele de lucru preferate ale colegilor).
Atitudini
Dispus(ă) să îi asculte pe ceilalți și să se angajeze în conversații online cu încredere, claritate și reciprocitate, atât în contexte personale, cât și sociale.
Deschis(ă) la sistemele de inteligență artificială care sprijină oamenii să ia decizii în cunoștință de cauză în conformitate cu obiectivele lor (de exemplu, utilizatorii decid în mod activ dacă să acționeze sau nu în urma unei recomandări). (AI)
Dispus(ă) să adapteze o strategie de comunicare adecvată în funcție de situație și de instrumentul digital: strategii verbale (limbaj scris, oral), strategii non-verbale (limbajul corpului, expresiile faciale, tonul vocii), strategii vizuale (semne, pictograme, ilustrații) sau strategii mixte.
Aceste exemple vor deveni utile celor care sunt responsabili de planificarea și actualizarea programelor de studii și celor care elaborează programe de formare și crează conținut educațional cu DigComp.
DIMENSIUNEA 5 | EXEMPLE DE UTILIZARE A COMPETENȚEI | COMPETENȚA 2.1
Scenariu de angajare: Organizarea unui eveniment
Nivel intermediar 3, de unul singur
pot interacționa cu participanții și cu alți colegi folosind aplicația contului meu de e-mail corporativ de pe smartphone-ul personal pentru a organiza un eveniment pentru companie.
Pot, de asemenea, să selecteze opțiunile disponibile în suita mea de e-mail pentru a organiza evenimentul, cum ar fi trimiterea de invitații în calendar.
Pot rezolva probleme, de exemplu o adresă de e-mail incorectă.
Scenariu de învățare: Pregătesc lucrul în grup cu colegii mei de clasă
Nivelul 3 intermediar, de unul singur
Pot folosi un chat utilizat în mod obișnuit pe smartphone-ul meu (de exemplu, Facebook messenger sau WhatsApp) pentru a vorbi cu colegii mei de clasă și a organiza lucrul în grup.
Pot alege alte mijloace de comunicare digitală de pe tableta clasei (de exemplu, forumul meu din clasă) care ar putea fi utile pentru a vorbi despre detaliile organizării lucrului în grup.
Pot rezolva probleme, cum ar fi adăugarea sau ștergerea membrilor grupului de chat.
DIMENSIUNEA 2 | COMPETENȚA 2.2 SCHIMBUL DE INFORMAȚII PRIN INTERMEDIUL TEHNOLOGIILOR DIGITALE
Să partajeze date, informații și conținut digital cu alte persoane prin intermediul tehnologiilor digitale adecvate. Să acționeze ca intermediar, să cunoască practicile de referențiere și atribuire.
DIMENSIUNEA 3 | NIVELURILE DE PERFORMANȚĂ COMPETENȚA 2.2
Nivelul de bază 1
Atunci când sunt la nivel de bază și cu îndrumare:
Pot să recunosc tehnologii digitale simple și adecvate pentru a partaja date, informații și conținut digital.
Pot să identific practici simple de referențiere și atribuire.
Nivel de bază 2
Atunci când sunt la nivel de bază și cu autonomie și îndrumare adecvată, dacă este necesar:
Pot să recunosc tehnologii digitale simple și adecvate pentru a partaja date, informații și conținut digital.
Pot să identific practici simple de referențiere și atribuire.
Nivelul intermediar 3
Pe cont propriu și rezolvând probleme simple:
Pot să selectez tehnologii digitale adecvate, bine definite și de rutină, pentru a partaja date, informații și conținut digital.
Pot să explic cum să acționez ca intermediar pentru a partaja informații și conținut prin intermediul unor tehnologii digitale bine definite și de rutină.
Pot să identific practici de referențiere și atribuire bine definite și de rutină.
Nivel intermediar 4
În mod independent, în funcție de propriile nevoi și rezolvând probleme bine definite și de rutină:
Pot să manipulez tehnologii digitale adecvate pentru a partaja date, informații și conținut digital.
Pot să acționez ca intermediar pentru a partaja informații și conținut prin intermediul unor tehnologii digitale.
Pot să identific practici de referențiere și atribuire.
Nivelul avansat 5
Pentru a-i îndruma pe ceilalți:
Pot să partajez date, informații și conținut digital printr-o varietate de instrumente digitale adecvate,
Pot să arăt celorlalți cum să acționeze ca intermediar pentru partajarea informațiilor și a conținutului prin intermediul tehnologiilor digitale.
Pot să aplic o varietate de practici de referențiere și atribuire.
Nivel avansat 6
La nivel avansat, în funcție de nevoile mele și ale altora și în contexte complexe:
Pot să evaluez cele mai adecvate tehnologii digitale pentru a partaja informații și conținuturi.
Pot să-mi adaptez rolul de intermediere.
Pot să variez utilizarea celor mai adecvate practici de referențiere și atribuire.
Nivelul înaltă specializare 7
La un nivel foarte specializat:
Pot să creez soluții la probleme complexe cu o definiție limitată care sunt legate de partajarea prin intermediul tehnologiilor digitale.
Pot să-mi integrez cunoștințele pentru a contribui la practicile și cunoștințele profesionale și pentru a-i îndruma pe alții în ceea ce privește partajarea prin intermediul tehnologiilor digitale.
Nivel înaltă specializare 8
La cel mai avansat și specializat nivel:
Pot să creez soluții pentru a rezolva probleme complexe cu mulți factori care interacționează și care sunt legate de partajarea prin intermediul tehnologiilor digitale.
Pot să propun idei și procese noi în domeniu.
DIMENSIUNEA 4 | EXEMPLE DE CUNOAȘTERE, COMPETENȚE ȘI ATITUDINI | COMPETENȚA 2.2
Cunoștințe
Conștienți de faptul că tot ceea ce împărtășește cineva în mod public prin online (de exemplu, imagini, videoclipuri, sunete) poate fi utilizat pentru a antrena sistemele de inteligență artificială. De exemplu, companiile comerciale de software care dezvoltă sisteme de recunoaștere facială cu inteligență artificială pot folosi imagini personale partajate online (de exemplu, fotografii de familie) pentru a antrena și îmbunătăți capacitatea software-ului de a recunoaște automat persoanele respective în alte imagini, ceea ce ar putea să nu fie de dorit (de exemplu, ar putea reprezenta o încălcare a vieții private). (AI)
Cunoaște rolul și responsabilitățile facilitatorului online pentru a structura și a ghida un grup de discuții (de exemplu, cum să acționeze ca intermediar atunci când împărtășește informații și conținut digital în medii digitale).
Competențe | Abilități
Știe cum să partajeze conținut digital (de exemplu, imagini) pe mai multe dispozitive (de exemplu, de la telefoane inteligente la servicii cloud).
Știe cum să partajeze și să afișeze informații de pe propriul dispozitiv (de exemplu, să afișeze grafice de pe un laptop) pentru a susține un mesaj transmis în timpul unei sesiuni online în timp real (de exemplu, o videoconferință). (RW)
Este capabil(ă) să selecteze și să restricționeze cu cine este partajat conținutul (de exemplu, să ofere acces doar prietenilor de pe rețelele de socializare, să permită doar colegilor de serviciu să citească și să comenteze un text).
Știe cum să selecteze conținutul pe platformele de partajare a acestuia astfel încât să adauge valoare pentru sine și pentru ceilalți (de exemplu, partajează liste de redare de muzică, partajează comentarii pe servicii online).
Știe cum să recunoască sursa originală și autorii conținutului partajat.
Știe cum să semnaleze sau să raporteze dezinformarea și lipsa de informare pentru verificarea faptelor.
Atitudini
Dispus(ă) să împărtășească expertiza pe internet, de exemplu prin intervenții pe forumuri online, contribuind la Wikipedia sau prin crearea de resurse educaționale deschise.
Deschis(e) să împărtășească conținut digital care ar putea fi interesant și util altora.
Înclinat(e) să nu împărtășească resurse digitale dacă nu sunt capabili(e) să citeze autorul sau sursa acestora într-un mod adecvat.
Aceste exemple vor deveni utile celor care sunt responsabili de planificarea și actualizarea programelor de studii și celor care elaborează programe de formare și crează conținut educațional cu DigComp.
DIMENSIUNEA 5 | EXEMPLE DE UTILIZARE A COMPETENȚEI | COMPETENȚA 2.2
Scenariu de angajare: Organizarea unui eveniment
Nivel intermediar 4
Pot folosi sistemul de stocare digitală al companiei mele pentru a partaja agenda evenimentului cu lista de participanți pe care am creat-o pe PC.
Pot să le arăt colegilor mei pe smartphone-urile lor cum să acceseze și să partajeze agenda folosind sistemul de stocare digitală al organizației mele.
Pot să-i arăt șefului meu exemple pe tableta sa de surse digitale pe care le folosesc pentru a concepe agenda evenimentului.
Pot să răspund la orice problemă în timp ce desfășor aceste activități, cum ar fi probleme neașteptate cu partajarea agendei cu participanții.
Scenariu de învățare: Pregătirea lucrului în grup cu colegii mei de clasă
Nivel intermediar 4
Pot folosi un sistem de stocare în cloud (de exemplu, Dropbox, Google Drive) pentru a partaja materiale cu ceilalți membri ai grupului meu.
Pot explica celorlalți membri ai grupului meu, folosind laptopul clasei, cum partajez materialele din sistemul de stocare digitală.
Pot arăta profesorului meu, pe tableta acestuia, sursele digitale pe care le folosesc pentru a pregăti materialul pentru lucrul în grup.
În timp ce desfășor aceste activități, pot rezolva orice problemă care poate apărea, cum ar fi rezolvarea unor probleme legate de stocare sau de partajarea materialelor cu ceilalți membri ai grupului meu.
DIMENSIUNEA 2 | COMPETENȚA 2.3 ANGAJAREA ÎN CETĂȚENIE PRIN INTERMEDIUL TEHNOLOGIILOR DIGITALE
Să participe la viața societății prin utilizarea serviciilor digitale publice și private. Să caute oportunități de autodepășire și de cetățenie participativă prin intermediul tehnologiilor digitale adecvate.
DIMENSIUNEA 3 | NIVELURILE DE PERFORMANȚĂ COMPETENȚA 2.3
Nivelul de bază 1
La nivel de bază și cu îndrumare:
Pot identifica servicii digitale simple pentru a participa în societate.
Pot recunoaște tehnologii digitale simple și adecvate pentru a fi autonom și a participa în societate ca cetățean.
Nivel de bază 2
La nivel de bază și cu autonomie și îndrumare adecvată, dacă este necesar:
Pot identifica servicii digitale simple pentru a participa în societate.
Pot recunoaște tehnologii digitale simple și adecvate pentru a mă autonomiza și a participa în societate ca cetățean.
Nivelul intermediar 3
În mod autonom și rezolvând probleme simple:
Pot selecta servicii digitale bine definite și de rutină pentru a participa în societate.
Pot indica tehnologii digitale adecvate bine definite și de rutină pentru a deveni autonom(ă) și pentru a participa în societate ca cetățean.
Nivel intermediar 4
În mod autonom, în funcție de propriile nevoi și rezolvând probleme bine definite și non-rutiniere:
Pot selecta servicii digitale pentru a participa în societate.
Să discute tehnologii digitale adecvate pentru a pentru a deveni autonom(ă) și pentru a participa în societate ca cetățean.
Nivelul avansat 5
Cu îndrumarea altora:
Pot propune diferite servicii digitale pentru a participa în societate.
Pot utiliza tehnologiile digitale adecvate pentru a mă împuternici și a participa în societate ca cetățean.
Nivel avansat 6
La nivel avansat, în funcție de nevoile mele și ale altora și în contexte complexe:
Pot varia utilizarea celor mai adecvate servicii digitale pentru a participa în societate/
Pot varia utilizarea celor mai adecvate tehnologii digitale pentru a mă împuternici și a participa în societate ca cetățean.
Nivelul înaltă specializare 7
La un nivel de înaltă specializare:
Pot crea soluții la probleme complexe cu o definiție limitată care sunt legate de implicarea în cetățenie prin intermediul tehnologiilor digitale.
Îmi pot integra cunoștințele pentru a contribui la practicile și cunoștințele profesionale și pentru a-i îndruma pe alții în implicarea în cetățenie prin intermediul tehnologiilor digitale.
Nivel înaltă specializare 8
La cel mai avansat și specializat nivel:
Pot crea soluții pentru a rezolva probleme complexe cu mulți factori interactivi care sunt legate de implicarea în cetățenie prin intermediul tehnologiilor digitale.
Pot propune idei și procese noi în domeniu.
DIMENSIUNEA 4 | EXEMPLE DE CUNOAȘTERE, COMPETENȚE ȘI ATITUDINI | COMPETENȚA 2.3
Cunoștințe
Cunoaște diferitele tipuri de servicii digitale pe internet: servicii publice (de exemplu, servicii de consultare a informațiilor fiscale sau de programare la un centru de sănătate), servicii comunitare (de exemplu, depozite de cunoștințe precum Wikipedia, servicii de cartografiere precum Open Street Map, servicii de monitorizare a mediului precum Sensor Community) și servicii private (de exemplu, comerț electronic, servicii bancare online).
Știe că o identificare electronică sigură (de exemplu, cărți de identitate care conțin certificate digitale) permite cetățenilor să își sporească siguranța atunci când utilizează serviciile online furnizate de guvern sau de sectorul privat.
Știe că toți cetățenii UE au dreptul de a nu fi supuși unui proces decizional complet automatizat (de exemplu, dacă un sistem automat refuză o cerere de credit, clientul are dreptul de a solicita ca decizia să fie revizuită de o persoană). (AI)
Recunoaște că, deși aplicarea sistemelor de inteligență artificială în multe domenii este, de obicei, necontroversată (de exemplu, inteligența artificială care ajută la evitarea schimbărilor climatice), inteligența artificială care interacționează direct cu oamenii și ia decizii cu privire la viața acestora poate fi adesea controversată (de exemplu, software-ul de sortare a CV-urilor pentru procedurile de recrutare, notarea examenelor care pot determina accesul la educație). (AI)
Știe că IA în sine nu este nici bună, nici rea. Ceea ce determină dacă rezultatele unui sistem de inteligență artificială sunt pozitive sau negative pentru societate este modul în care sistemul de inteligență artificială este proiectat și utilizat, de către cine și în ce scopuri. (IA)
Cunoaște platformele societății civile de pe internet care oferă cetățenilor posibilitatea de a participa la acțiuni care vizează evoluțiile globale pentru a atinge obiectivele de sustenabilitate la nivel local, regional, național, european și internațional.
Cunoaște rolul pe care îl au mijloacele de comunicare tradiționale (de exemplu, ziarele, televiziunea) și noile forme de media (de exemplu, social media, internetul) în societățile democratice.
Competențe | Abilități
Știe cum să achiziționeze certificate de la o autoritate de certificare (CA) în scopul unei identificări electronice sigure.
Știe cum să monitorizeze cheltuielile publice ale administrației locale și naționale (de exemplu, prin intermediul datelor deschise de pe site-ul web al guvernului și al portalurilor de date deschise).
Știe cum să identifice domeniile în care inteligența artificială poate aduce beneficii în diverse aspecte ale vieții de zi cu zi. De exemplu, în domeniul sănătății, IA ar putea contribui la diagnosticarea timpurie, în timp ce în agricultură ar putea fi utilizată pentru a detecta infestările de dăunători. (IA)
Știe cum să se angajeze cu alții prin intermediul tehnologiilor digitale pentru dezvoltarea durabilă a societății (de exemplu, să creeze oportunități de acțiune comună între comunități, sectoare și regiuni cu interese diferite în ceea ce privește provocările legate de durabilitate), conștientizând potențialul tehnologiei atât pentru incluziune/participare, cât și pentru excludere.
Atitudini
Deschiderea de a schimba propriile rutine administrative și de a adopta proceduri digitale atunci când se ocupă de guvern și de serviciile publice.
Disponibilitatea de a lua în considerare întrebări etice legate de sistemele de inteligență artificială (de exemplu, în ce contexte, cum ar fi condamnarea infractorilor, recomandările AI nu ar trebui să fie utilizate fără intervenție umană)? (AI)
Consideră atitudinile responsabile și constructive pe internet, deoarece acestea reprezintă fundamentul drepturilor omului. Împreună cu valori precum respectul pentru demnitatea umană, libertate, democrație și egalitate“.
Proactiv în ceea ce privește utilizarea internetului și a tehnologiilor digitale pentru a căuta oportunități de participare constructivă la procesul decizional democratic și la activitățile civice (de exemplu, prin participarea la consultări organizate de municipalitate, de factorii de decizie politică, de ONG-uri; semnarea unei petiții utilizând o platformă digitală).
Aceste exemple vor deveni utile celor care sunt responsabili de planificarea și actualizarea programelor de studii și celor care elaborează programe de formare și crează conținut educațional cu DigComp.
DIMENSIUNEA 5 | EXEMPLE DE UTILIZARE A COMPETENȚEI | COMPETENȚA 2.3
Scenariu de angajare: Organizarea unui eveniment
Nivel avansat 5
Pot propune și utiliza diferite strategii media (de exemplu, sondaj pe FaceBook, Hastags pe Instagram și Twitter) pentru a le permite cetățenilor din orașul meu să participe la definirea principalelor subiecte ale unui eveniment privind utilizarea zahărului în producția alimentară.
Pot să îmi informez colegii despre aceste strategii și să le arăt cum să utilizeze una anume pentru a le permite cetățenilor să participe.
Scenariu de învățare: Pregătirea unei lucrări de grup cu colegii mei de clasă.
Nivel avansat 5
Pot propune și utiliza diferite microbloguri (de exemplu, Twitter), bloguri și wiki-uri, pentru o consultare publică privind incluziunea socială a migranților din cartierul meu, pentru a colecta propuneri pe tema lucrării de grup.
Îmi pot informa colegii despre aceste platforme digitale și îi pot îndruma cum să utilizeze una anume pentru a împuternici participarea cetățenilor din cartierul lor.
DIMENSIUNEA 2 | COMPETENȚA 2.4 COLABORAREA PRIN INTERMEDIUL TEHNOLOGIILOR DIGITALE
Să utilizeze instrumentele și tehnologiile digitale pentru procese de colaborare, precum și pentru co-construcția și co-crearea de date, resurse și cunoștințe.
Nivelul de bază 1
Atunci când sunt la nivel de bază și cu îndrumare:
Pot alege instrumente și tehnologii digitale simple pentru procese de colaborare.
Nivel de bază 2
Atunci când sunt la nivel de bază și cu autonomie și îndrumare adecvată, dacă este necesar:
Pot alege instrumente și tehnologii digitale simple pentru procese de colaborare.
Nivelul intermediar 3
Pe cont propriu și rezolvând probleme simple:
alege instrumente și tehnologii digitale bine definite și de rutină pentru procese de colaborare.
Nivel intermediar 4
În mod independent, în funcție de propriile nevoi și rezolvând probleme bine definite și non-rutiniere:
Pot alege instrumente și tehnologii digitale pentru procesele de colaborare.
Nivelul avansat 5
Cu îndrumarea altora:
Pot propune diferite instrumente și tehnologii digitale pentru procesele de colaborare.
Nivel avansat 6
La nivel avansat, în funcție de propriile nevoi și de cele ale altora și în contexte complexe:
Pot varia utilizarea celor mai adecvate instrumente și tehnologii digitale pentru procesele de colaborare.
Pot alege cele mai adecvate instrumente și tehnologii digitale pentru co-construcția și co-crearea de date, resurse și cunoștințe.
Nivelul înaltă specializare 7
La nivel înalt specializat:
Pot crea soluții la probleme complexe cu definiție limitată care sunt legate de utilizarea proceselor colaborative și de co-construcția și co-crearea de date, resurse și cunoștințe prin intermediul instrumentelor și tehnologiilor digitale.
Pot integra cunoștințele mele pentru a contribui la practica și cunoștințele profesionale și pentru a-i ghida pe alții în colaborarea prin intermediul tehnologiilor digitale.
Nivel înaltă specializare 8
La nivelul cel mai avansat și specializat:
Pot crea soluții pentru rezolvarea unor probleme complexe cu mulți factori de interacțiune care sunt legate de utilizarea proceselor de colaborare și de co-construcție și co-creare a datelor, resurselor și cunoștințelor prin intermediul instrumentelor și tehnologiilor digitale.
Pot propune noi idei și procese în domeniu.
DIMENSIUNEA 4 | EXEMPLE DE CUNOAȘTERE, COMPETENȚE ȘI ATITUDINI | COMPETENȚA 2.4
Cunoștințe
Este conștient de avantajele utilizării instrumentelor și tehnologiilor digitale pentru procesele de colaborare la distanță (de exemplu, reducerea timpului de navetă, reunirea competențelor specializate indiferent de locație).
Înțelege că, pentru a co-crea conținut digital împreună cu alte persoane, sunt importante bunele abilități sociale (de exemplu, comunicarea clară, capacitatea de a clarifica neînțelegerile) pentru a compensa limitările comunicării online .
Competențe | Abilități
Știe cum să utilizeze instrumente digitale într-un context de colaborare pentru a planifica și a împărți sarcini și responsabilități în cadrul unui grup de prieteni, al unei familii sau al unei echipe sportive sau de lucru (de exemplu, calendar digital, planificatoare pentru excursii și activități de petrecere a timpului liber).
Știe cum să utilizeze instrumente digitale pentru a facilita și a îmbunătăți procesele de colaborare, de exemplu, prin intermediul planșelor vizuale partajate și al pânzelor digitale (de ex. de exemplu, Mural, Miro, Padlet).
Știe cum să se implice în mod colaborativ într-un wiki (de exemplu, să negocieze deschiderea unei noi intrări pe un subiect care lipsește din Wikipedia pentru a spori cunoștințele publicului).
Știe cum să utilizeze instrumente și tehnologii digitale într-un context de lucru la distanță pentru generarea de idei și co-crearea de conținut digital (de exemplu, hărți mentale și tablouri albe partajate, instrumente de sondaj). (RW)
Știe cum să evalueze avantajele și dezavantajele aplicațiilor digitale pentru a face colaborarea eficientă (de exemplu, utilizarea spațiilor online pentru co-creație, instrumente de gestionare a proiectelor partajate).
Atitudini
Încurajează pe toată lumea să își exprime propriile opinii în mod constructiv atunci când colaborează în medii digitale.
Acționează în mod demn de încredere pentru a atinge obiectivele grupului atunci când se angajează în co-construcția resurselor sau a cunoștințelor.
Înclinat să utilizeze instrumente digitale adecvate pentru a stimula colaborarea între membrii unei echipe, asigurând, în același timp, accesibilitatea digitală. (DA)
Aceste exemple vor deveni utile celor care sunt responsabili de planificarea și actualizarea programelor de studii și celor care elaborează programe de formare și crează conținut educațional cu DigComp.
DIMENSIUNEA 5 | EXEMPLE DE UTILIZARE A COMPETENȚEI | COMPETENȚA 2.4
Scenariu de angajare: Organizarea unui eveniment
Nivel avansat 6
Pot să folosesc cele mai potrivite instrumente digitale la locul de muncă (de exemplu, Dropbox, Google Drive, wiki) pentru a crea împreună cu colegii mei un pliant și un blog despre eveniment.
Pot, de asemenea, să fac diferența între instrumentele digitale adecvate și cele nepotrivite pentru procesele de colaborare. Acestea din urmă sunt acele instrumente care nu se adresează scopului și domeniului de aplicare al sarcinii - de exemplu, două persoane care editează simultan un text folosind un wiki nu este practic.
Pot depăși situațiile neașteptate care pot apărea în mediul digital atunci când co-creez pliantul și blogul (de exemplu, controlul accesului la editarea documentelor sau un coleg nu poate salva modificările aduse materialului).
Scenariu de învățare: Pregătirea unei lucrări de grup cu colegii mei de clasă
Nivel avansat 6
Sunt capabil(ă) să folosesc cele mai potrivite resurse digitale pentru a crea un videoclip legat de lucrarea de pe tableta mea împreună cu colegii mei de clasă.
Pot, de asemenea, să fac diferența între resursele digitale adecvate și cele nepotrivite pentru a crea acest videoclip și pentru a lucra în mediul digital împreună cu colegii de clasă.
Pot depăși situațiile neașteptate care apar în mediul digital atunci când co-creez date și conținut și realizez un videoclip privind munca în grup. (de exemplu, un fișier nu se actualizează la modificările făcute de membri, un membru nu știe cum să încarce un fișier în instrumentul digital).
DIMENSIUNEA 2 | COMPETENȚA 2.5 NETIQUETTE
Să fie conștienți de normele de comportament și de know-how în timpul utilizării tehnologiilor digitale și al interacțiunii în medii digitale. Să adapteze strategiile de comunicare la publicul specific și să fie conștient de diversitatea culturală și generațională în mediile digitale.
Nivelul de bază 1
La nivel de bază și cu îndrumare:
Pot să diferențiez norme comportamentale simple și know-how în timpul utilizării tehnologiilor digitale și al interacțiunii în medii digitale.
Pot să aleg moduri și strategii simple de comunicare adaptate la un public și-să diferențiez aspecte simple de diversitate culturală și generațională de care trebuie să țin cont în mediile digitale.
Nivel de bază 2
La nivel de bază și cu autonomie și îndrumare adecvată, dacă este necesar:
Pot să diferențiez norme comportamentale simple și know-how în timp ce folosesc tehnologii digitale și interacționez în medii digitale.
Pot să aleg moduri și strategii simple de comunicare adaptate la un public.
Pot să diferențiez aspecte simple de diversitate culturală și generațională de care să țin cont în mediile digitale.
Nivelul intermediar 3
Pe cont propriu și rezolvând probleme simple:
Pot să clarific norme de comportament și know-how bine definite și de rutină în timpul utilizării tehnologiilor digitale și al interacțiunii în medii digitale.
Pot să propun strategii de comunicare bine definite și de rutină adaptate la un public.
Pot să descriu aspecte de diversitate culturală și generațională bine definite și de rutină de care trebuie să ținem cont în mediile digitale.
Nivel intermediar 4
În mod independent, în funcție de propriile nevoi și rezolvând probleme bine definite și non-rutiniere:
Pot exprima norme de comportament și know-how în timp ce folosesc tehnologii digitale și interacționez în medii digitale.
Pot exprima strategii de comunicare adaptate la un public și-discuta aspecte de diversitate culturală și generațională de luat în considerare în mediile digitale.
Nivelul avansat 5
Pentru a-i îndruma pe alții, sunt capabil(ă):
Să aplic diferite norme de comportament și know-how în timp ce folosesc tehnologii digitale și interacționez în medii digitale.
Să aplic diferite strategii de comunicare în medii digitale adaptate la un public și-aplic diferite aspecte culturale și de diversitate generațională de care trebuie să ținem cont în mediile digitale.
Nivel avansat 6
La nivel avansat, în funcție de nevoile mele și ale celorlalți și în contexte complexe:
Pot adapta cele mai potrivite norme de comportament și know-how în timp ce folosesc tehnologii digitale și interacționez în medii digitale.-adaptez cele mai potrivite strategii de comunicare în medii digitale adaptate unui public.
Pot să aplic diferite aspecte de diversitate culturală și generațională în medii digitale.
Nivelul înaltă specializare 7
La un nivel de înaltă specializare:
Pot crea soluții la probleme complexe cu o definiție limitată care sunt legate de etichetele digitale respectuoase față de diferite audiențe și de diversitatea culturală și generațională.
Îmi pot integra cunoștințele pentru a contribui la practica și cunoștințele profesionale și pentru a-i îndruma pe alții în materie de etichetă digitală.
Nivel înaltă specializare 8
La cel mai avansat și specializat nivel:
Pot crea soluții pentru a rezolva probleme complexe cu mulți factori care interacționează, care sunt legate de etichetele digitale respectuoase față de diferite audiențe și de diversitatea culturală și generațională.
Pot propune idei și procese noi în domeniu.
DIMENSIUNEA 4 | EXEMPLE DE CUNOAȘTERE, COMPETENȚE ȘI ATITUDINI | COMPETENȚA 2.5
Cunoștințe
Conștientizarea semnificației mesajelor nonverbale (de exemplu, fețe zâmbitoare, emoji) utilizate în mediile digitale (de exemplu, social media, mesagerie instantanee) și cunoașterea faptului că utilizarea lor poate fi diferită din punct de vedere cultural între țări și comunități.
Este conștient(ă) de existența unor reguli așteptate cu privire la comportamentul propriu atunci când utilizează tehnologiile digitale (de exemplu, utilizarea căștilor audio în loc de difuzoare atunci când răspunde la apeluri în locuri publice sau când ascultă muzică).
Înțelege că acele comportamente neadecvate în mediile digitale (de exemplu, beția, comportamentul excesiv de intim și alte comportamente sexuale explicite) pot afecta pe termen lung aspectele sociale și personale ale vieții.
Conștientizează faptul că adaptarea comportamentului propriu în mediile digitale depinde de relația cu ceilalți participanți (de exemplu, prieteni, colegi de muncă, manageri) și de scopul în care are loc comunicarea (de exemplu, pentru a instrui, informa, convinge, comanda, distra, întreba, socializa).
Este conștient(ă) de cerințele de accesibilitate atunci când comunică în mediile digitale, astfel încât comunicarea să fie incluzivă și accesibilă pentru toți utilizatorii (de exemplu, pentru persoanele cu dizabilități, persoanele în vârstă, persoanele cu un nivel scăzut de alfabetizare, vorbitorii unei alte limbi). (DA)
Competențe | Abilități
Știe cum să nu mai primească mesaje sau e-mailuri deranjante nedorite.
Este capabil să-și gestioneze sentimentele atunci când vorbește cu alte persoane pe internet.
Știe cum să recunoască mesajele sau activitățile online ostile sau depreciative care atacă anumite persoane sau grupuri de persoane (de exemplu, discursul instigator la ură).
Poate gestiona interacțiunile și conversațiile în diferite contexte socio-culturale și situații specifice domeniului.
Atitudini
Crede că este necesar să fie definite și împărtășite reguli în cadrul comunităților digitale (de exemplu, să se explice codurile de conduită pentru crearea, partajarea sau postarea de conținut).
Înclinat(ă) să adopte o perspectivă empatică în comunicare (de exemplu, să fie receptiv la emoțiile și experiențele altei persoane, să negocieze dezacordurile pentru a construi și susține relații corecte și respectuoase).
Deschis(ă) și respectuoas(ă) față de punctele de vedere ale persoanelor de pe internet cu diferite afilieri culturale, medii, credințe, valori, opinii sau circumstanțe personale; deschis la perspectivele celorlalți chiar dacă acestea diferă de ale sale.
Aceste exemple vor deveni utile celor care sunt responsabili de planificarea și actualizarea programelor de studii și celor care elaborează programe de formare și crează conținut educațional cu DigComp.
DIMENSIUNEA 5 | EXEMPLE DE UTILIZARE A COMPETENȚEI | COMPETENȚA 2.5
Scenariu de angajare: Organizarea unui eveniment
Nivel de înaltă specializare 7
În timpul organizării unui eveniment pentru organizația mea, pot rezolva problemele care apar în timpul scrierii și comunicării în medii digitale (de exemplu, comentarii nepotrivite despre organizația mea pe o rețea de socializare).
Pot crea reguli din această practică pentru colegii mei actuali și viitori, pe care să le implementez și să le folosesc ca ghid.
Scenariu de învățare: Pregătirea lucrului în grup cu colegii mei de clasă
Nivelul 7 de înaltă specializare
Pot rezolva probleme de etichetă care apar cu colegii mei de clasă în timp ce folosesc o platformă digitală de colaborare (blog, wiki etc.) pentru lucrul în grup (de exemplu, colegii de clasă care se critică reciproc).
Pot crea reguli de comportament adecvat în timp ce lucrez online în grup, care pot fi utilizate și partajate în mediul digital de învățare al școlii.
Pot, de asemenea, să-mi îndrum colegii de clasă cu privire la ceea ce constituie un comportament digital adecvat în timp ce lucrez cu alții pe o platformă digitală.
DIMENSIUNEA 2 | COMPETENȚA 2.6 GESTIONAREA IDENTITĂȚII DIGITALE
Crearea și gestionarea uneia sau mai multor identități digitale, pentru a putea proteja propria reputație, pentru a gestiona datele pe care le produce prin intermediul mai multor instrumente, medii și servicii digitale.
Nivelul de bază 1
La un nivel de bază și cu îndrumare:
- Pot identifica o identitate digitală
Pot descrie modalități simple de a-mi proteja reputația online
Pot recunoaște date simple pe care le produc prin intermediul instrumentelor, mediilor sau serviciilor digitale.
Nivel de bază 2
La un nivel de bază și cu autonomie și îndrumare adecvată acolo unde este necesar:
Pot identifica o identitate digitală
Pot descrie modalități simple de a-mi proteja reputația online
Pot recunoaște date simple pe care le produc prin intermediul instrumentelor, mediilor sau serviciilor digitale.
Nivelul intermediar 3
Pe cont propriu și rezolvând probleme simple:
Pot să disting o serie de identități digitale bine definite și de rutină
Pot să explic modalități bine definite și de rutină de a-mi proteja reputația online
Pot să descriu date bine definite pe care le produc în mod obișnuit prin intermediul instrumentelor, mediilor sau serviciilor digitale.
Nivel intermediar 4
În mod independent, în funcție de propriile nevoi și rezolvând probleme bine definite și non-rutiniere:
Pot dezbate o serie de identități digitale specifice
Pot discuta modalități specifice de a-mi proteja reputația online,-manipula date pe care le produc prin intermediul instrumentelor, mediilor sau serviciilor digitale.
Nivelul avansat 5
Pentru a-i îndruma pe alții:
Pot utiliza o varietate de identități digitale
Pot aplica diferite modalități de a-mi proteja reputația online,-utiliza datele pe care le produc prin intermediul mai multor instrumente, medii și servicii digitale.
Nivel avansat 6
La nivel avansat, în funcție de nevoile mele și ale altora și în contexte complexe:
Pot discrimina mai multe identități digitale
Pot explica modalitățile mai potrivite de protejare a propriei reputații
Pot modifica datele produse prin intermediul mai multor instrumente, medii și servicii.
Nivelul înaltă specializare 7
La un nivel de înaltă specializare:
Pot crea soluții la probleme complexe cu o definiție limitată care sunt legate de gestionarea identităților digitale și de protecția reputației online a persoanelor.
Îmi pot integra cunoștințele pentru a contribui la practica și cunoștințele profesionale și pentru a-i îndruma pe alții în gestionarea identității digitale.
Nivel înaltă specializare 8
La cel mai avansat și specializat nivel:
Pot crea soluții pentru a rezolva probleme complexe cu mulți factori care interacționează care sunt legate de gestionarea identităților digitale și de protecția reputației online a persoanelor.
Pot propune idei și procese noi în domeniu.
DIMENSIUNEA 4 | EXEMPLE DE CUNOAȘTERE, COMPETENȚE ȘI ATITUDINI | COMPETENȚA 2.6
Cunoștințe
Conștienți de faptul că identitatea digitală se referă la (1) metoda de autentificare a unui utilizator pe un site web sau un serviciu online și, de asemenea, la (2) un set de date care identifică un utilizator prin intermediul urmăririi activităților, acțiunilor și contribuțiilor sale digitale pe internet sau pe dispozitive digitale (de exemplu, paginile vizualizate, istoricul achizițiilor), date personale (de ex. nume, nume de utilizator, date de profil, cum ar fi vârsta, sexul, hobby-uri) și date de context (de exemplu, locația geografică).
Conștient(ă) de faptul că sistemele de inteligență artificială colectează și prelucrează mai multe tipuri de date despre utilizator (de exemplu, date personale, date comportamentale și date contextuale) pentru a crea profiluri de utilizator care sunt apoi utilizate, de exemplu, pentru a prezice ce ar putea dori utilizatorul să vadă sau să facă în continuare (de exemplu, pentru a oferi reclame, recomandări, servicii). (AI)
Știe că în UE, există dreptul de a solicita administratorilor unui site web sau ai unui motor de căutare să acceseze datele cu caracter personal deținute despre dumneavoastră (dreptul de acces), să le actualizeze sau să le corecteze (dreptul de rectificare) sau să le elimine (dreptul de ștergere, cunoscut și sub numele de dreptul de a fi uitat) .
Conștientizează faptul că există modalități de a limita și gestiona urmărirea activităților proprii pe internet, cum ar fi funcțiile software (de exemplu, navigarea privată, ștergerea cookie-urilor) și instrumentele de îmbunătățire a confidențialității și funcțiile produselor/serviciilor (de exemplu, consimțământul personalizat pentru cookie-uri, renunțarea la reclamele personalizate).
Competențe | Abilități
Știe cum să creeze și să gestioneze profiluri în medii digitale în scopuri personale (de exemplu, participare civică, comerț electronic, utilizarea rețelelor de socializare) și profesionale (de exemplu, crearea unui profil pe o platformă de angajare online).
Știe cum să adopte practici de informare și comunicare pentru a-și construi o identitate online pozitivă (de exemplu, prin adoptarea unor comportamente sănătoase, sigure și etice, cum ar fi evitarea stereotipurilor și a consumismului).
Este capabil să efectueze o căutare a numelui individual sau de familie pentru a inspecta propria amprentă digitală în mediile online (de exemplu, pentru a detecta orice postări sau imagini potențial tulburătoare, pentru a-și exercita drepturile legale).
Este capabil să verifice și să modifice ce tip de metadate (de exemplu, locația, ora) sunt incluse în imaginile partajate pentru a proteja viața privată.
Este capabil să verifice și să modifice ce tip de metadate (de exemplu, locația, ora) sunt incluse în imaginile partajate pentru a proteja viața privată. 112 .știe ce strategii să utilizeze pentru a controla, gestiona sau șterge datele care sunt colectate/curajate de sistemele online (de exemplu, ținerea evidenței serviciilor utilizate, listarea conturilor online, ștergerea conturilor care nu sunt utilizate).
Știe cum să modifice configurațiile utilizatorului (de exemplu, în aplicații, software, platforme digitale)pentru a permite, împiedica sau modera urmărirea, colectarea sau analizarea datelor de către sistemul AI (de exemplu, nepermiterea urmăririi, colectării sau analizării datelor de către telefonul mobil pentru localizarea utilizatorului). (AI)
Atitudini
Are în vedere beneficiile (de exemplu, proces rapid de autentificare, preferințe ale utilizatorului) și riscurile (de exemplu, furtul identității, exploatarea datelor personale de către terți) atunci când gestionează una sau mai multe identități digitale în cadrul sistemelor, aplicațiilor și serviciilor digitale.
Înclinat(ă) să verifice și să selecteze cookie-urile de pe site-ul web care urmează să fie instalate (de exemplu, să accepte doar cookie-urile tehnice) atunci când site-ul web oferă utilizatorilor această opțiune.
Atent(ă) la păstrarea confidențialității informațiilor personale proprii și ale altora (de exemplu, fotografii din vacanțe sau de la ziua de naștere; comentarii religioase sau politice).
Identifică atât implicațiile pozitive, cât și pe cele negative ale utilizării tuturor datelor (colectare, codificare și prelucrare), dar în special a datelor personale, de către tehnologiile digitale bazate pe inteligență artificială, cum ar fi aplicațiile și serviciile online. (AI)
Aceste exemple vor deveni utile celor care sunt responsabili de planificarea și actualizarea programelor de studii și celor care elaborează programe de formare și crează conținut educațional cu DigComp.
DIMENSIUNEA 5 | EXEMPLE DE UTILIZARE A COMPETENȚEI | COMPETENȚA 2.6
Scenariu de angajare: Organizarea unui eveniment
Nivel de înaltă specializare 8
Pot propune șefului meu o nouă procedură de social media care să evite acțiunile care ar putea afecta reputația digitală a companiei noastre (de exemplu, spam) atunci când promovează evenimentele companiei.
Scenariu de învățare: Pregătiți o lucrare de grup cu colegii mei de clasă
Nivel foarte specializat 8
Pot propune școlii mele o nouă procedură care să evite publicarea de conținut digital (texte, imagini, videoclipuri), care poate afecta reputația elevilor.